Effektivitet från lunchen

Varför lönar det sig inte att skippa lunchen?

Runt tolvslaget på dagen behöver en kontorsarbetare en paus från arbetet. Vid den här tiden är det hälsosamt att känna sig hungrig. Det gör man oftast, speciellt om man har frånstått sötsaksbjudningar på förmiddagens möten. För största delen av de som jobbar innebär det här en lunchpaus – men ca en femtedel, dvs sammalagt 200 000 heltidsarbetare, rapporterar att de inte äter lunch över huvudtaget.

Det lönar sig äta lunch, eftersom

  • Då du inte äter lunch, försvagas din koncentrationsförmåga senast vid 14-15-tiden, fast du inte skulle lägga märke till det vid lunchen. I värsta fall gör du en tredjedel av arbetsdagen med halv effekt. 
  • Ifall du inte äter lunch, fokuseras dagens matintag oftast till kvällen, vilket oftast inte är hälsosamt, och en tung (fettig) måltid på kvällen kan påverka hur du får sömn och därmed hur bra du återhämtar dig från dagen. Sannolikt är även att du börjar småäta på eftermiddagen då sötsuget och hungern växer.
  • Den måltid du äter i en lunchrestauran är oftast den hälsosammaste måltiden och den måltid som innehåller mest grönsaker under dagens lopp.

En lätt lunch då du vill hålla dig skarp 

För att optimera din effektivitet räcker det ändå inte att du äter lunch. En för stor eller obalanserad lunch leder på samma sätt till trötthet och dålig koncentrationsförmåga efter lunchen. 

En lätt lunch förbättrar bevisligen noggrannheten genast efter lunchen, medan en för tung lunch försämrar den. Finländare äter ofta en dubbelt så stor lunchportion än vad som rekommenderas. En lämplig lunchportion innehåller ca 600 kcal. 

Olika lunchportioner av samma storlek kan också ha olika inverkan på tröttheten efter lunchen, beroende på hur den är uppbyggd. En lunchportion som innehåller rikligt med kolhydrater och fett, samt endast lite protein har visat sig öka tröttheten efter lunchen. En sådan portion är t.ex. en pastaportion med ett knapert kött- eller fisktillägg.

Lunchvalet påverkar vakenheten till och med tre timmar efter lunchen. Som värst är tröttheten ca 1,5h efter att du ätit. Också den biologiska rytmen inverkar på vakenhetsnivån på eftermiddagen. Ifall du inte vill sova vid arbetsbordet ett par - tre timmar av din arbetstid, lönar det sig att bygga upp sin lunch på ett vettigt sätt.

En bra frukost hjälper dig att välja lätt vid lunchen

Då lunchpausen närmar sig hjälper den växande hungern dig automatiskt att göra bra lunchval. Därför är det viktigt att stöda förmiddagen med en ordentlig frukost som innehåller tillräckligt med protein och fiberrika kolhydrater. Då hålls du mätt till lunchen. Hur du äter under början av dagen, påverkar även hur du äter resten av dagen. Därmed är det bra att satsa på att äta en hälsosam och bra både frukost och lunch.

Såhär bygger du upp en hälsosam lunch

Tallriksmodellen hjälper.

Läs mer

Lunch i övriga restauranger

Några tips att äta hälsosamt.

Läs mer

En hälsosam matsäck

Då lunchen består av en matsäck, lönar det sig att bygga upp matsäcken med hjälp av tallriksmodellen.