Vad är Hjärtmärket?
Hjärtmärket är ett märke som finns på livsmedelsförpackningar och i restauranger och som visar att produkten eller rätten i fråga är ett bättre val näringsmässigt. Hjärtmärket har utvecklats för att göra vardagen enklare och snabbare. Genom att välja produkter med Hjärtmärket kan du göra små, näringsmässigt fördelaktiga förändringar i din kost utan att behöva läsa etiketter eller näringsinnehåll.
Vilken typ av produkt kan ha Hjärtmärket?
En hjärtmärkt produkt är näringsmässigt ett bättre val inom sin produktgrupp. För att en produkt ska kunna få Hjärtmärket måste den ha bra fettkvalitet, dvs. mjukt fett, måttliga nivåer av salt och socker och mycket fiber.
Systemet baserar sig på produktgrupper som totalt är fler än 50 till antalet. Varje produktgrupp har sina egna näringskriterier som behandlar frågor som är relevanta för hälsa och näring. Hjärtmärket finns till hjälp i produktkategorier som finländare konsumerar i stor utsträckning och som man kan göra bättre val näringsmässigt. Till exempel i bröd är mängden salt och fiber avgörande, medan det i bredbara pålägg är mängden mjukt fett och salt som avgör. Kriterierna är baserade på vetenskaplig näringsinformation, näringsrekommendationer och utvecklas av en opartisk expertgrupp i takt med att kunskap och produktsortimentet uppdateras.
Hjärtmärket är ett i EU registrerat näringspåstående och den enda symbolen i Finland som berättar om en produkts näringsmässiga kvalitet.