Mellanmålet ger dig energi

HÅLL HUNGERN I SCHACK

Det lönar sig att äta ett mellanmål på eftermiddagen av två orsaker: när du vet att du får äta mellanmål på eftermiddagen, hjälper det dig att hålla lunchportionens storlek måttlig.

Ett mellanmål minskar också hungern på eftermiddagen och ger dig tid och tålamod att förbereda en bra kvällsmåltid eller gå via butiken på hemvägen, utan att du måste småäta.

Det är viktigt att försöka undvika småätande på kvällen så långt som möjligt. Småätande inverkar negativt på viktkontrollen och hälsan, men det inverkar även på följande dags ätande. Mycket småätande och stora måltider på kvällen minskar aptiten följande morgon, då det vore bra att äta ett ordentligt morgonmål. 

För att minska småätande på kvällen, är det viktigt att du äter ordentligt och regelbundet från morgonen över hela dagen. Också en ordentlig kvällsmåltid eller middag är viktigt. 

En liten bit räcker

Eftermiddagens mellanmål behöver inte vara stort. Ett bra mellanmål kan t.ex. vara:

  • En halv näve nötter och en frukt t.ex. en apelsin
  • Fettfri yoghurt med mysli eller ett glas surmjölk och ett par kiwifrukter
  • Overnight oats av havregryn och mjölk eller sojadryck med bär eller frukt

Med hjälp av mellanmålet kan du lätt få in mera grönsaker i vardagen. Du kan lägga till något färsk, t.ex. frukt, babymorötter, körsbärstomater eller någonting annat som är lätt för dej att ta med till jobbet eller skolan.

Utöver grönsaker, är det bra om mellanmålet innehåller någonting fiber- eller proteinrikt, så som kvarg, yoghurt, nötter eller en brödskiva med ost. Om du ska träna genast efter jobbet, är det bra att ännu lägga till någonting till mellanmålet, det kan t.ex. likna din frukost. 

Vad häller du i muggen?

Det lönar sig att minska kaffedrickandet på eftermiddagen, speciellt om det är svårt för dig att få sömn på kvällen eller du ofta vaknar på natten. Istället för kaffe kan du dricka te;  svart te innehåller hälften så mycket koffein jämfört med kaffe. Grönt, vitt och speciellt örtte innehåller ännu mindre koffein. Koffeinets inverkan på sömnen och koncentrationsförmågan är ändå individuell.

Däremot är det viktigt att dricka tillräckligt vätska under dagen. Under arbetsdagen vore det bra att dricka ungefär hälften av det dagliga vätskebehovet, dvs. ungefär 3-4 glas vatten eller annan dryck. Speciellt hos kvinnor har det bevisats att vätskebrist försvagar koncentrationsförmågan och inverkar på humöret.

Läs mer: Laatikainen R., Rannikko H. Toimistotyöläisen ruokapäivä, Talentum 2015.