Onko Sydänmerkki maksullinen?

Meiltä kysytään usein, onko Sydänmerkin käyttö maksullista ja miksi. Käyttöoikeusmaksuista tuntuu olevan myös paljon harhakäsityksiä. Kerromme periaatteet, miksi Sydänmerkin käyttö elintarvikkeissa maksaa ja miten maksun suuruus määritellään.

Mikä maksaa? Miksi maksaa?

Sydänmerkin käyttö on maksullista, mutta se ei tarkoita, että elintarvikkeita valmistava yritys voisi suoraan ostaa merkin käyttöoikeuden tuotteelleen. Sydänmerkkiä pitää hakea ja merkin voi saada tuote, joka täyttää oman tuoteryhmänsä ravitsemuskriteerit. 

Sydänmerkin käyttöoikeusmaksu on tuotekohtainen ja se peritään tuotteen valmistajalta kerran vuodessa. Hinta on enimmillään 500 €/tuote/vuosi. Jos samasta tuotteesta on useita eri pakkauskokoja, peritään käyttöoikeusmaksu vain kerran. Käyttöoikeusmaksu laskee, jos elintarvikeyrityksellä on paljon Sydänmerkki-tuotteita tai jos kyseessä on pieni, ns. mikroyritys. Tuoreet kasvikset voivat saada Sydänmerkin käyttöoikeuden maksutta.

Sydänmerkki on maksullinen, koska Sydänmerkkijärjestelmän ylläpito maksaa. Käyttöoikeusmaksut menevät esimerkiksi kuluttajille ja ravitsemuspalveluiden ammattilaisille suunnattujen Sydänmerkki-verkkosivujen ja -rekisterin ylläpitoon ja kehittämiseen. Maksuilla katetaan myös Sydänmerkki-tuotteiden viestinnän ja markkinoinnin kuluja. 

On hyvä tietää, että Sydänmerkin käyttöoikeusmaksut käytetään ainoastaan Sydänmerkki-järjestelmään. Sydänmerkin käyttöoikeusmaksuja ei käytetä taustajärjestöjen eli Sydänliiton tai Diabetesliiton toimintaan. Sydänmerkki-järjestelmä ei siis tuota voittoa taustajärjestöille.

Yksityiskohtaiset tiedot käyttöoikeusmaksuista löydät halutessasi täältä.