selected site: consumers
other site url: https://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/

Millainen tuote saa Sydänmerkin?

Sydänmerkin myöntämisperiaatteet pähkinänkuoressa

Meiltä kysytään usein, miksi jollakin tuottella on Sydänmerkki ja toisella ei. Tässä valaisua asiaan. Tuotteet on jaettu tuoteryhmiin ja kaikilla näillä on omat kriteerinsä. Jotta tuotteelle voidaan myöntää Sydänmerkki, sen tulee täyttää kaikki kyseiselle tuoteryhmälle asetetut kriteerit.

Parempi valinta omassa tuoteryhmässään – mitäs se oikein tarkoittaa?

Sydänmerkin tausta-ajatus on auttaa terveellisten ruokavalintojen tekemisessä. Kertoa siis, mitkä tuotteet ovat hyviä valintoja omassa tuoteryhmässään. Sydänmerkki-tuotteiden kohdalla olennaista onkin ymmärtää, että Sydänmerkillisiä tuotteita verrataan terveellisyydessä muihin samantyyppisiin tuotteisiin. Jos siis pullasta löytyy Sydänmerkki, mutta leivästä ei, ei se tarkoita että leivän syöminen tulisi vaihtaa pullan syömiseen. Että pulla olisi terveellisempi vaihtoehto kuin leipä. Sydänmerkki pullassa tarkoittaa, että tuote on parempi valinta OMASSA tuoteryhmässään, verrattuna muihin kahvileipiin, kuten viinereihin ja munkkeihin.

Tuote voi siis saada Sydänmerkin, jos sille löytyy sopiva tuoteryhmä ja se täyttää oman tuoteryhmänsä ravitsemuskriteerit. Kriteerit ovat pääasiallisesti rasvan määrälle ja laadulle, suolan, sokerin ja kuidun määrälle. Nämä siksi, että juuri näiden ravitsemustekijöiden suhteen meistä monella olisi vielä parannettavaa ruokavaliossa. Moni suomalainen saa ruoastaan liikaa suolaa ja sokeria, liikaa kovaa rasvaa ja liian vähän kuitua. Kun valitsee Sydänmerkki-tuotteen on siis valinnut tietystä tuoteryhmästä sellaisen tuotteen, joka on terveellisempi valinta. Miten valinta on terveellisempi – se riippuu täysin tuoteryhmästä.

Mitä eri tuotteiden kriteereissä otetaan huomioon?

Sydänmerkki-järjestelmässä on tuoteryhmiä yhteensä lähes 60. Kaikki tuoteryhmät kuuluvat johonkin elintarvikeryhmään, joita on 9. Tuoteryhmiä on lukuisia, koska eri tuotteilla on erilaisia ravitsemuksellisia ominaisuuksia. Niinpä jokainen tuoteryhmä tarvitsee omat ravitsemuskriteerinsä.

  • Maitovalmisteissa tavoite on vähentää erityisesti kovan rasvan saantia. Tiettyjen tuoteryhmien, kuten jogurttien, rahkojen, smoothieiden ja viilien kohdalla ollaan myös tarkkoja sokerin määrästä.
  • Rasvojen tuoteryhmän pääasiallinen tavoite on lisätä pehmeän rasvan saantia. Tästä elintarvikeryhmästä löytyvät esimerkiksi margariinit, öljyt ja salaatinkastikkeet.
  • Kala. No kala on kalaa, hyvää ja terveellistä. Tässä tuoteryhmässä olennaista on, ettei tuotteissa ole liikaa suolaa.
  • Liha ja lihavalmisteet ovat hyviä proteiinien lähteitä, mutta helposti myös suuria suolan ja kovan rasvan lähteitä. Sydänmerkki-lihoissa ja lihavalmisteissa rasvaa on maltillisesti, kuten myös suolaa.
  • Leipä ja viljavalmisteet ovat monipuolinen ryhmä pastaa, leipää, keksejä, pullaa ja viljavalmisteita. Riippuu hieman tuoteryhmästä, mihin erityisesti kiinnitetään huomiota, mutta tärkeää on ainakin, että tuoteryhmän tuotteista saataisin riittävästi kuitua ja vähän suolaa. Aamiaisviljavalmisteissa kuten muroissa, mysleissä ja puuroissa on luonnollisesti myös kriteeri sokerille ja rasvalle.
  • Valmisruoat ovat kasvava ja monipuolinen elintarvikeryhmä. Sen alle sijoittuvat niin kalapuikot kuin valmispastatkin, kukin omiin tuoteryhmiinsä. Tuoteryhmästä riippuen kiinnitetään huomiota rasvan, suolan ja kuidun määrään. Lisäksi, kun kyseessä on esimerkiksi kala- tai kasvispihvit tai -pyörykät, kriteerit ovat myös kasvisten ja kalan määrälle. Tavoitteena siis on, että näissä tuotteissa on riittävästi alkuperäistä raaka-ainetta, eli kalaa tai kasvista.
  • Sinapit, ketsupit, mausteet ja liemikuutiot kuuluvat mausteet ja maustekastikkeet elintarvikeryhmään. Pääasiallisesti tässä ryhmässä halutaan rajoittaa suolan määrää, koska yllättävän monet maustamiseen liittyvät elintarvikkeet sisältävät paljon suolaa.
  • Kasvikset, hedelmät ja marjat elintarvikeryhmä sisältää kaiken tuoreista kasviksista aina säilykekasviksiin, tölkkipapuihin ja prosessoituihin kasvisvalmisteisiin kuten tofuun. Ensimmäinen tavoite on viestiä, että kaikki tuoreet kasvikset on hyviä ja niitä kannattaa syödä paljon. Toinen tavoite on kiinnittää huomiota prosessoitujen kasvisten suolan ja rasvan määrään, sillä monissa hyvissä kasvisvalmisteissa on yllättävästi juuri suolaa.

Voit tutustua tarkkoihin kriteereihin alla olevista linkeistä. Esimerkiksi "maito ja maitovalmisteet" elintarvikeryhmän alta löytyy kriteerit vaikkapa maidolle ja piimälle, juustoille, sekä jogurteille ja rahkoille.

1. Maito ja maitovalmisteet

2. Rasvat

3. Kala

4. Liha

5. Lihavalmisteet

6. Viljatuotteet

7. Valmisruoat

8. Mausteet ja maustekastikkeet

9. Kasvikset, hedelmät ja marjat

Missä tuoteryhmässä voi olla Sydänmerkki?

On selvää, että tuoteryhmillä on iso rooli Sydänmerkissä. Silti aivan kaikissa eri tuoteryhmistä, kuten esimerkiksi karkeista ei Sydänmerkkiä voi löytää. Tämä johtuu siitä, että tuoteryhmät missä Sydänmerkki voi olla, on määritelty seuraavasti:

1) Niiden tuoteryhmien tuotteet, joita suomalaiset syövät paljon.

2) Niiden tuoteryhmien tuotteet, jotka ovat myös ravitsemuksellisesti suomalaisille merkityksellisiä.

3) Ne tuoteryhmät, joista löytyy terveyden kannalta parempia vaihtoehtoja.

Esimerkiksi karkkien kohdalla suomalaiset kyllä syövät paljon karkkeja ja niillä on varmasti merkitystä terveyteen, mutta tieteellistä tutkimustietoa siitä, että joku karkki olisi terveydelle parempi kuin toinen, ei vielä ole. Ei edes tumman suklaan kohdalla.

Ja kukas näistä sitten päättää? Sydänmerkkiä hallinnoidaan Sydänliitosta, mutta tuoteryhmistä ja muustakin ravitsemuksellisesta kehityksestä päättää puolueeton asiantuntijaryhmä, joka on koottu suomalaisista ravitsemus- ja terveysalan ammattilaisista. Asiantuntijaryhmän kokoonpanon löydät täältä.