selected site: consumers
other site url: https://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/

Miksi en halua ketodieetille

On mielenkiintoista seurata, miten ravitsemustrendit muuttuvat. Nyt pinnalla syömisessä on paljon tavallisuutta, rentoutta ehkä jopa ravitsemussuositusten mukaan syömistä. Niiden rinnalle nousee kovaa kyytiä ketovalmennuksia, joiden mainoksia on kantautunut myös omiin somekanaviini. Olen blogissani testannut muutamaa syömisen suuntausta ihan käytännössä (kuten paleota, kookosrasvaa ja sitruunavettä). Ketogeeninen dieetti ei kuitenkaan kuulu niihin, enkä myöskään halua sitä kokeilla. En vaan pysty.

Mikä ketodieetti? Ketogeenisellä dieetillä syötävien hiilihydraattien määrää rajoitetaan tuntuvasti, jolloin keho alkaa käyttää rasvasta muodostamiaan ketoaineita energianlähteenä. Ketoosi on todettu tutkimuksissa tehokkaaksi menetelmäksi laihtua - jo siksikin, että energiansaanti vähenee, kun hiilihydraatteja jätetään pois. Osasyynä on myös runsaan proteiinin määrän tuottama kylläisyysvaikutus sekä ruokahalun väheneminen. Kuulostaa ihan hyvältä, mutta ketoosi ei silti houkuttele. Tässä muutama syy:

Haluan syödä sitä, mitä haluan syödä. Jossain hyvinvointiblogissa harmiteltiin, kun ketodieetillä ei voi välttämättä syödä kokonaista omenaa sen sisältämän hiilihydraattimäärän vuoksi. Porkkanaakin tulee kuulemma ikävä, sillä kaikkea ei voi ketolla saada. Tuleeko muillekin nurinkurinen fiilis siitä, että omenaa ja porkkanaa joutuu rajoittamaan? On hyvä pitää mielessä, että rajoittamisajattelu ylipäätään ei ole hyvän syömisen tunnusmerkki, saatika kasvisten karsiminen. Ketoilu sopiikin ehkä parhaiten niille, joiden ruokavalio ja ruokasuhde ovat terveellä pohjalla ja jotka haluavat kokeilla "kuuriluontoisesti" jotakin uutta ja havainnoida kehon reagoimista uuteen aineenvaihdunnalliseen tilaan.

Ketogeeniseen ruokavalioon kuuluu sopii lehtikaali. Ja kurkku. Entä kikherneet, saako niitä syödä? Bataatissa ja porkkanassa ainakin on liikaa hiilareita.

Tarvitsen paljon hiilihydraatteja. Hiilihydraattien tarve on hyvin yksilöllistä, ja itse tiedän kuuluvani niihin, jotka porskuttavat parhaiten isolla määrällä hiilihydraatteja. Ehkä vähempäänkin määrään tottuu, mutta tarvetta vähentämiseen ei oikeastaan ole. Hiilihydraatit ovat ihan olennainen energianlähde, kun liikutaan paljon. Toki hiilihydraattien syöminen aiheuttaa jonkin verran turvotusta, sillä lihasten glykogeenivarastojen täyttyminen sitoo nestettä kehoon. No, tämä pieni turpeus on vain kestettävä, jos haluaa saada liikkuessa itsestään tehoja irti ja palautua hyvin. Tavoitteelliset urheilijat voivat kyllä testata ketogeenista ruokavaliota kevyellä kaudella kehonkoostumuksen parantamiseksi ja tehostaakseen rasvan käyttöä energiaksi, mutta tällöin peruspalikoiden on oltava kunnossa ja hiilihydraattien saatavuuden muina aikoina runsasta.

En kaipaa ylimääräistä stressiä. Ketogeenin dieetti voi olla stressitekijä elimistölle ja mielelle. Ketoosiin pääseminen saattaa aiheuttaa päänsärkyä ja flunssan kaltaisen ketoflunssan, jonka läpi pitää jaksaa taistella. Lisäksi on oltava paukkuja syömisen tarkempaan suunnitteluun ja vetämättömän olon sietämiseen, kun hiilihydraatteja ei ole saatavilla. Täytyy siis olla varsin stressitön elämänvaihe, jotta ketogeenista dieettiä voi pitää ajankohtaisena. Ainakin tällä hetkellä arvostan itse hyvinvoinnin kohentamisessa enemmän unta, monipuolista liikuntaa ja säännöllistä, kasvispainotteista syömistä kuin täysin uudenlaista ruokavaliota rajoituksineen.

Tavoitteeni on syödä terveellisesti. Ruokavalion terveellisyys on muutakin kuin painonhallintaa ja "kevyttä oloa". Terveyttä edistävä ruokavalio sisältää tutkitusti täysjyvää, marjoja ja hedelmiä, mutta niiden syömistä joutuu auttamatta rajoittamaan ketodieetillä, jotta ketoosiin päästään. Näiden ruokien terveellisyydessä ei ole pelkästään kyse niiden sisältämistä tarpeellisista kuiduista ja vitamiineista vaan kokonaisuuksista; tiedetään, että niiden syöminen itsessään ehkäisee sairauksia ja ylläpitää hyvinvointia. Samaa vaikutusta ei saada, jos kuitu otetaan kuitulisänä tai vitamiinit purkista. Lisäksi kuitu käsitteenä pitää sisällään erilaisia kuitulajeja. Esimerkiksi viljojen kuitu on todettu erityisen terveelliseksi.

    Kukin saa - totta kai - ryhtyä vapaasti ketoilemaan. Ketodieetti on kuitenkin omassa ajatusmaailmassa aika kaukana vapaasta. Siksi se ei varsinaisesti huuda nimeäni, enkä sitä myöskään asiakkailleni suosittele.

    Tsemppiä kaikille syksyyn!

    Laura


    Kommentoi