Tutkittu juttu

Sydänmerkki vaikuttaa suomalaisiin monella tasolla

On muuten tutkittu juttu*, että Sydänmerkki on suomalaisten arvostama merkki. Meistä nimittäin valtaosa, eli peräti 91 % tunnistaa merkin.

Eikä ihme, onhan merkki ollut olemassa jo 20 vuotta. Sinä aikana Sydänmerkki-tuotteita on ilmestynyt kauppojen hyllyille jo reilusti yli 1 500. Hieno homma, eikö vain! Niinpä ruokaostoksilla jopa 67 % poimii Sydänmerkki-tuotteita koriinsa ainakin silloin tällöin.

Tuotteet sopivatkin kaikille, ikään tai kokoon katsomatta. Sydänmerkki on mainio apuri kaupassa, sillä sen avulla löytää helpoiten tuotteen, jossa on mietitty suolan, kuidun ja rasvojen laatu ja määrä sopivaksi, sokeripitoisuutta unohtamatta. Näin voi olla varma, että valinta osuu terveyden kannalta oivaan tuotteeseen.

Löytyypä merkki myös monesta ateriasta, jos käyt henkilöstöravintolassa, tai koulun tai päiväkodin ruokalassa.

    (* Taloustutkimus, Vuoden arvostetuimmat brändit 2020 -tutkimus, Sydänmerkki sijalla 14. )

    Terveellisyys kiinnostaa

    Suositus sanoo yhtä, media toista ja somevaikuttaja jotain ihan muuta, joten ei ihme, että tiedot ja suositukset terveelliseen syömiseen liittyen koetaan monimutkaisina ja vaikeasti ymmärrettävinä.

    Tutkimuksen mukaan** meistä moni – itse asiassa yli puolet – sanoo ruoan terveellisyyden vaikuttavan siihen, mitä syö. Ja hyvä niin! On huomattavaa, että tutkimuksen perusteella oma terveys kuitenkin huolestuttaa jopa joka toista suomalaista. Tämä vaikuttaa tietysti paljon arkisiin ruokavalintoihin.​ Toisaalta kahta kolmesta vastanneesta terveelliseen syömiseen motivoi tavoite edistää omaa hyvinvointia, vaikka terveyshaasteita ei olisikaan. Mihin ryhmään sinä kuulut?

    Tätä mieltä suomalaiset ovat:

    • 69 % vastaajista mieltää ruoan terveellisyyden olennaiseksi asiaksi hyvinvoinnilleen.
    • 48 % kaikista vastaajista sanoo terveellisyyden olevan tärkeää ruokaa ostettaessa.
    • 49 % kaikista vastaajista haluaisi elintarvikepakkauksiin selkeämpiä tietoja terveellisyydestä.
    • 74 % kokee tärkeäksi, että ruuassa on Sydänmerkki.​
    • 67 % sanoo Sydänmerkin auttavan huolehtimaan omasta ja läheisen hyvinvoinnista.
    • 65 % sanoo Sydänmerkin auttavan valitsemaan terveellisen vaihtoehdon, myös laajemmin kuin sydänystävällisyyden näkökulmasta.
    • 61 % sanoo valitsevansa Sydänmerkillisen tuotteen, jos rinnakkain on kaksi tuotetta, joissa toisessa on Sydänmerkki.

    Kertaus on opintojen äiti. Sydänmerkkihän on siis perusasioiden äärellä ruoan terveellisyydessä, eli kun kuidun, hyvälaatuisten rasvojen, suolan ja sokerin määrä on tuotteessa kohdillaan, saa tuote merkin.

      Tämä näkyy myös vastauksissa, sillä mielikuvissa
      • 93 % vastaajista liittää Sydänmerkkiin hyvälaatuiset rasvat
      • 73 % vastaajista mieltää Sydänmerkki-tuotteet runsaskuituisiksi
      • 68 % vastaajista osaa yhdistää Sydänmerkin vähempään suolan määrään ja
      • 68 % muistaa, että Sydänmerkki tarkoittaa myös tietyissä tuotteeissa olevan maltillisen määrän sokeria

      (**2020 vaikuttavuustutkimus: suomalaisten asenteet terveelliseen ruokaan, ruoan terveellisyyden merkitys ostokäyttäytymiseen sekä asenteet Sydänmerkkiin. n= 2505)