selected site: consumers
other site url: https://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/
Tänä vuonna eletään omannäköistä elämää

Tänä vuonna eletään omannäköistä elämää

Miksi syöt niin kuin syöt? Miksi liikut niin kuin liikut, tai olet liikkumatta? Taas uuden vuoden käynnistyttyä olemme aloittaneet sankoin joukoin uuden terveellisemmän, ryhdikkäämmän, kevyemmän tai jollain tavalla paremman elämän. Harvempi kuitenkaan on miettinyt, miten tämä muutostarve on linjassa omien arvojen kanssa. Itsetuntemus, omien arvojen pohtiminen ja tunteiden kohtaaminen ovat ihan keskeisiä elämäntapamuutokseen liittyviä teemoja, jotka helposti peittyvät pinnallisten vaakalukematavoitteiden tai treenipakotteiden alle.

Kysyttäessä moni mainitsee tärkeimmiksi arvoikseen terveyden, perheen, luonnon tai onnellisuuden. Samalla löydämme itsemme kaalisoppakuurilta, epämiellyttävältä jumppatunnilta ja joustamattomalta karkkilakolta, tai ainakin suunnittelemasta niitä potentiaalisina askelina kohti tyytyväisempää mieltä ja parempaa kehoa. Jotta vältyttäisiin ulkoapäin tulevilta vaatimuksilta ja hyvinvoinnin suorittamiselta, on olennaista tiedostaa, millaiset ajatukset toimintaamme ohjaavat. Jos ei pysähdy omien tunteidensa ja tekojensa äärelle, voi olla, että päätyy toimimaan syömisen, liikunnan tai vaikka alkoholin kohdalla turhankin impulsiivisesti vailla otetta omasta sisäisestä maailmasta. Jos ei tutustu omiin mietteisiinsä, voi myös juuttua huomaamattaan vanhoihin uskomuksiin itsestään pystymättömänä toimijana, joka epäonnistuu kerta toisensa perään. Arvokas havainto voi olla sekin, jos kurinalaisuuden tai tietyn vaa'an lukeman jälkeen tuntee kelpaavansa itselleen paremmin.

Kun nyt oman arvopohdinnan jälkeen päädyt arvostamaan terveyttä, energisyyttä, itsesi kehittämistä tai rauhaa, lisää niitä arkeesi: unta, tarpeeksi ruokaa, kasviksia, mukavaa liikuntaa ja sopivasti sosiaalisia kontakteja, luonnossa liikkumista ja rauhoittumista. Lisää jotakin sinunnäköistäsi, joka kohentaa hyvinvointiasi juuri tässä elämäntilanteessa ja johon olet myös valmis sitoutumaan. Kymmenen tunnin yöunet voi olla hieman kunnianhimoinen ensitavoite kuusi tuntia nukkuvalle, joten skaalaa teot fiksusti. Tee itsesi myös tietoiseksi vanhoista toimintamalleista; jos olet ennen yrittänyt tehdä elämäntapamuutoksia, käy läpi, miten ja millaisiin tavoitteisiin olet pyrkinyt, ja miten muutos on toiminut.

Tipattoman, treenittömän tai minkälaisen tammikuun jälkeen tahansa kysy itseltäsi, minkä arvojen mukaan haluat tänä vuonna elää, ja minkälaiset teot parhaiten arvomaailmaasi ilmentävät. Aseta vasta sitten tarkka tavoite pudotettaville kiloille tai salilla vietettäville tunneille, jos se enää tuntuu olennaiselta. Tie ei ehkä ole helpoin, mutta se vie todennäköisimmin tasapainoon.


Pystyvää vuotta kaikille!

Laura


Kommentoi