selected site: consumers
other site url: https://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/
Sydänmerkki | Sopivan terveellinen kesä

Sopivan terveellinen kesä

Oletko koskaan pohtinut, miten ruokavaliosi ja elämäntapasi muuttuvat kesällä? Syötkö enemmän kasviksia ja liikutko aktiivisemmin, vai romuttuuko ruokarytmi ja maistuuko makkara? Jonkinasteinen kesäruokavalio kestää usein ainakin kesäkuusta elokuuhun – joillakin se alkaa jo toukokuussa ja venyy syyskuun puolelle. Ei siis ole terveyden kannalta ihan yhdentekevää, mitä kesäkuukausina suuhunsa laittaa. Nipottaa ei tarvitse, mutta muutama perusjuttu kannattaa pitää lomakaudellakin mielessä. Vaali hyvinvointiasi kesälläkin ja jaksat hellepuuhat (tai kesäsateet) paremmin.


1 Syö lounas

Kesäloma käynnissä ja ensimmäinen kunnon ateria neljän, viiden tai kuuden aikaan illalla, kuulostaako tutulta? Älä ainakaan automaattisesti kuvittele, että pärjäät kesällä ilman kunnon ateriaa iltapäivään asti. Loppuilta voi silloin mennä napsiessa sitä sun tätä, ja aterioiden väliinjättäminen vaikeuttaa painonhallintaa. Ja vaikka makoilisit laiturilla koko päivän, niin ihan vain hengittäminen ja ajattelu vaativat yllättävän paljon energiaa; liikunnan osuus energiantarpeesta on suhteessa pieni. 

2 Hyödynnä kesän kasvistarjonta

Puoli kiloa päivässä pätee kesälläkin, ja silloin sen saavuttamisen olla onneksi vähän helpompaa. Jo nyt kaupoissa komeilevat kotimaiset retiisi- ja sipuliniput ja varhaiskaalit, ja tästä valikoima vain paranee. Aloita kasvisannosten kerääminen aamulla lisäämällä luonnonjogurttiin tuoreita marjoja, ja käytä mielikuvitusta kasvisten grillaamisessa. Oletko kokeillut grillattua nektariinia?

3 Herkuttele kalalla

Olisi jo kelpo saavutus, jos me suomalaiset vähintään kesällä pääsisimme kalan syöntisuositukseen, joka on vähintään kaksi kertaa viikossa. Laita grilliin vaihteeksi kalaa ja mausta yrttiöljyllä, kylkeen uudet perunat ja raikas salaatti. Kalanhakureissu torilta on melkein yhtä jännittävää kun itse kalastaminen! Ja kyllä makkaraakin voi välillä syödä hyvällä omallatunnolla.

4 Juo riittävästi vettä

Nestehukka tekee uupuneeksi ja ärtyneeksi, ja janon tunne voi tuntua myös nälkänä. Älä päästä kehoa kuivumaan vaan pyri nauttimaan nesteitä tasaisesti – osan saat toki ruoan mukana. Vaaleankeltainen virtsa kertoo, että ollaan oikeilla raiteilla. Jos teet pitkiä hikitreenejä ja varsinkin jos tiedät erittäväsi hien mukana paljon suolaa, voit lisätä ripauksen ruokasuolaa nesteeseen harjoituksen aikana.

5 Ota kohtuudella

Maksa voi saada kesällä lisähommia, jos alkoholi maistuu päivittäin. Ja vaikka en suosikaan ertyisemmin kaloreista puhumista, niin kyllä energiapitoiset juomat ovat suurina määrinä myös painonhallinnan kannalta varsin haastavia, koska ne eivät tuota kylläisyyttä mutta energiaa kyllä on. Kohtuus alkoholin kanssa on siis hyvä mustaa kesälläkin, mutta herkutella ja rentoutua toki pitää, oli se sitten viinilasillisen, mansikkakakun tai jäätelön äärellä. :)


Lämmintä kesäkuuta kaikille ja rentouttavaa lomaa lomailijoille!

Laura


Kommentoi