selected site: consumers
other site url: https://ammattilaiset.sydanmerkki.fi/
Sydänmerkki | Keskiviikon kootut/ Mukimakaroni

Keskiviikon kootut/ Mukimakaroni


 Jos kysyn lapseltani, mitä tänään syötäisiin, vastaus on 90 % kerroista makaronia. Jostain meille aikuisille mystisestä syystä makaroni viehättää lapsia ja kuuluu monen suosikkiruokiin. Välillä on hauskaa olla sitten vanhempi, joka sanoo, että ”joo tänään on makaronia ketsupilla”:D Konsepti mukimakaroni on syntynyt puhtaiden lautasten puutteessa, mutta jäänyt elämään, koska se nyt vaan on hauskempaa!! (ja makaronin määrä pysyy kohtuullisempana ;))

Mukimakaroni ja tapaskasvikset

* helpoin tie onneen 
** ”hifistely” 
*** ”gourmet”

Raaka-aineet

täysjyvämakaroni 
ketsuppi 
kasviksia 
hedelmiä 

** 
kikherneitä 
raejuusto 

*** 
tonnikala



Valmistus

Keitä makaroni. Pilko kasvikset ja hedelmät isoiksi sormipaloiksi. Laita lisukkeet esille. Kokoa makaronit ja ketsuppi vuorokerroksin mukiin (lasissa nämä saa hienosti näkymään). Aikuisten hifistelyversiossa voit koota aineksista makaroni-tonnikalasalaatin. Syömään!

 

Sormipaloina kasvikset maistuvat paremmin

Suurin osa lapsista haluaa syödä selvästi tunnistettavia, tuttuja ja selkeitä asioita. Se on lapsille luontaista eikä tarkoita, että lapsi olisi erityisen nirso tai valikoiva. Ruokakasvatus on helpompaa, kun tämän asian ottaa faktana. Miten sitten laajentaa valikoimaa tai saada lapset syömään enemmän kasviksia, jos he aina haluavat syödä vain tuttuja asioita? Kärsivällisyyden ja lempeän toiston lisäksi etenkin kasvisten määrän kasvattamiseen on muutama kikka.

  • 1)Tarjoile tuorekasvikset isoina sormipaloina (sisältää hedelmät/marjat yms.) Luovuta sekasalaateista, jos ne eivät tuota tulosta teillä. Luovuta välillä myös vaateesta syödä kaikki haarukalla ja veitsellä. Radikaalia? Ehkä. Itselleni tärkeää on, että kasviksia tulisi syötyä mahdollisimman paljon ja se toteutuu paremmin, kun ne tarjoilee sormipaloina, napostelukasviksina, dippikasviksina jne. Tuo ruokapöytään kasvislautaselle myös hedelmälohkoja, niitä ei tarvitse jättää mihinkään ”erikoisempaan”. Pelaa varman päälle ja laita aina yksi suosikkikasvis muiden joukkoon, näin lapselle tulee tapa ottaa ainakin jotain joka kerta kasvislautaselta.
  • 2)Tee kasvisruoasta arkea. Lapsi nimittäin syö mistä pitää, pitää siitä mikä on tuttua, tutuksi tulee se mitä on tarjolla. Kasvisruokien kannattaa olla siis normaalia arkea. Sydänmerkin resepteistä löydät monia kasvisruokiakin.

Muista, että lasten tottuminen uusiin makuihin ei käy käden käänteessä. Älä siis revi peliverkkareita joka päivä lapsen valikoivan syömisen kanssa, tarkastele asiaa vaikka vuoden välein (paljonko uusia ruokia on tullut lisää). Siinä välissä jatketaan lempeää toistoa ja pidetään rento tunnelma :)

ps. Mukimakaroni + sormikasvikset ovat aivan loistakattaus tilanteisiin tyhjä jääkaappi+ soitto koulun jälkeen ”Äiti! Me tultiin 3 kaverin kanssa meille illaksi!” Muista vaan laittaa tapaskasviksia riittävästi;) Niitä nimittäin kuluu! t. Elävä legenda ”niillä saa aina pelkkää makaronia ketsupilla!”

Lue lisää

10 vinkkiä valikoivaan syömiseen ja nirsoiluun
https://neuvokasperhe.fi/ruoka-ja-sy%C3%B6minen/10-vinkki%C3%A4-nirsoiluun-ja-valikoivaan-sy%C3%B6miseen

Miten saada lapset syömään kasviksia
https://neuvokasperhe.fi/lapseni-ei-syo-kasviksia-mita-tehda

 

/Kati, Lapsiperheiden ravitsemuksen asiantuntija, joka ei pidä ruuanlaitosta. Yhdessä syömisestä sitäkin enemmän. Tasapainoilee lapsiperheen ruokasirkuksessa laiskuuden, luovuuden ja monipuolisen makumaailman välillä.


Kommentoi